söndag 3 juli 2016

Dag 50 - Svedala

Natten till idag har varit lite kallare än de senaste nätterna, igår kväll när jag precis monterat upp tältet och därtill glidit ner i sovsäcken hör jag ett prasslande och ett dovt stammande samt ett frustande ljud utanför tältet. Ett ljud jag tidigare aldrig hört men som kändes aningen skräckinjagande. Som tur var försvann vad det nu var för något ganska fort och jag kunde så när som på somna. Inatt sov jag tydligen under fyra vindkraftverk (vilka jag inte upptäckte innan tältuppsättningen) och det är i sig inte speciellt märkvärdigt, men dess ljud "voom, voom, voom" är ett spännande ljud som ihärdigt voom:ade igenom hela natten. Nog för att jag beklagade mig över sniglarnas sällskap igår men att vakna upp och inse att en snigel infann sig på fel sida tältduken kändes mycket mindre trevligt. 
Vägen ner till Smygehuk gick fort och smidigt med väldigt lite trafik. Väl nere i hamnen blev det en längre vila än väntat, lite obligatorisk fotografering (bilder dyker upp i kommande vecka, när jag återförenas med min dator). Jag träffade på ett par i från Dalarna som var på semester och som varit i både Tyskland och Danmark och var nu på väg hem via Karlskrona. De hjälpte mig med fotograferingen eftersom "hela havet stormade" nere i hamnen, och därtill hjälpte jag dem med deras fotografering. Ett riktigt trevligt möte som förgyllde min utmaning och därefter fylldes äntligen min vattenflaska med sista slurken vatten.
Innan jag påbörjade min resa norrut köpte jag en glasflaska rättare sagt en Kullamust. Innehållet dracks upp på tåget till Kiruna och denna flaska fylldes till hälften vid den sjö jag nådde på min väg upp till Treriksröset. Förmodligen samma grundvatten som vid monumentet och därefter har flaskan varit halvfull fram tills idag. Numera har jag en flaska med vatten ifrån vattenpölen i norr och därtill den i söder. Känns lite som att min utmaning närmar sig sitt slut men det i sin tur är början på något nytt. 
Jag spenderade lite för mycket tid i Smygehuk med att fika och "bara vara", att "bara vara" är ett uttryck som för mig har fått en helt ny innebörd. Men vägen från Smygehuk var allt trixig och lite svår navigerad, speciellt utan någon fungerande karta. Men till Anderslöv kom jag även om det tog sin tid, där inmundigades en pizza innan jag gick vidare till Svedala. Inatt tältar jag några kilometrar norr om Svedala och imorgon hoppas jag på att kunna komma igång tidigare för att avverka lite distans. Dagens distans blev bara 44.73 km och den totala distansen är nu 2155.64 km.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar