fredag 1 juli 2016

Dag 47 - 200 mil och oväntat besök

Ännu en blöt natt och ännu en morgon där jag undrar hur jag tänkte igår kväll när jag valde denna tältplats. I natt har jag sovit gott på mossa men i en kurva med glesa granar, därtill med en vägkant vars brant är brantare än lämpligt i förhållande till Göran och all vikt som är lastad. I kombination med nersågade grenar är det rena rama hinderbanan för att komma upp på vägen därtill i regn blir utmaningen ännu mer spännande. Envishet är stundtals en fördel att ha när ens egna förmåga till att välja tältplats är undermålig.
Idag är det regnskurar mest hela dagen, men som tur är slipper jag backar och nästan grusvägar. Händer inte mycket idag mer än att alla orter jag siktar in mig på är orter utan lanthandel. Precis innan jag når Visseltofta hejar jag på ett par som är ute i trädgården. På riktigt genuin småländska får jag höra att "det är då inte dåligt" att jag gått genom större delen av Sverige. Efter att ha fått reda på att även Visseltofta saknar lanthandel och därtill lite väginformation tackar jag för peppningen och går vidare. Kort därefter väljer jag att ta en kort matpaus innan jag fortsätter ner till Skåne läns gräns. En mäktig känsla att passera gränsen till Skåne och en stor lättnad över att jag faktiskt kanske klarar av min utmaning (mot alla odds). Precis innan skylten till Farstorp slår jag upp tältet och ännu en gång mycket olämpligt, mest för att jag denna gång tältar för nära ett hus och mycket riktigt. Kort efter att jag har krupit in i tältet hör jag röster som påpekar att det finns ett tält i skogen, men som tur är blir jag lämnad ifred. 
När jag precis gjort mig iordning för kvällen får jag meddelande om att Ann och Dennis är på väg. Efter mycket om än lite kring körande lyckas de hitta mig längs med vägen. Ett efterlängtat möte och en riktigt trevlig stund vid vägkanten innan det var dags att krypa ner i sovsäcken till humpalumpa musik som spelades ifrån huset som för natten är min granne. Dagens distans blev 50.8 km och den totala distansen är nu 1'998.99 km (inkluderar jag tältuppsättningsspringandet blir det 2000km).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar