lördag 29 juli 2017

Dag 55 - Övertorneå

Idag blev det en ofrivillig tidig start på dagen, när jag vaknade och såg klockan på telefonen blev jag smått stressad eftersom den nästan var 07:00. Jag skyndade mig med att packa ihop och kom ut på vägen ganska fort efter det. Då tittar jag på mitt armbandsur och ser att den visar 05:48, mobiltelefonen har gått över på finsktnät och jag är nu en timme förtidigt på landsvägen.
Men en tidig start erbjöd mig möjligheten att utforska Övertorneå, där stannade jag till och tog mig en mycket lång vila. Samt fick jag träffat några ortbor som blev nyfikna över min resa och jag tror att mer än tre av dem mer eller mindre skakade på huvudet åt min utmaning. Men lyckönskningar fick jag allt innan jag knallade vidare. 
 Idag är det både en kall och varm dag, således blev det både tjocktröja och kortbyxor samt lyckades jag hitta en fin plats vid kanten av Torneälv där jag kunde tvätta kläder och bada.
 Lite senare på dagen lyckades jag passera Polcirkeln, där fann jag Polcirkelhuset som serverade mat och jag kunde få mig lite vila.
Vet inte riktigt vad jag tycker om Polcirkeln och dess markeringar, på något sätt har jag förväntat mig något större och mer spektakulärt kring dess markering. Men jag är i alla fall norr om Polcirkeln numera och det betyder att jag närmar mig både Karesuando och Treriksröset.
 Blev en magisk kväll trots kyligare väder. Dagens distans blev 44,8km och den totala distansen är nu 2'080,4 km.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar