tisdag 18 juli 2017

Dag 52 - Delmål 3: Sveriges östligaste punkt

Vaknade tidigt idag och gjorde mig redo för att besöka Sveriges östligaste punkt som infinner sig på ön Kataja. Tack vare ägaren och personalen på Seskarö camping kom jag igårkväll i kontakt med en lokalfiskare som kunde tänkas köra mig med båt tur och retur till ön. Detta efter att ha pratat med personalen på campingen som tyckte att distansen ut till ön var lång för mig som aldrig paddlat kajak tidigare, samt sett till den väderprognos som var att vänta för de närmaste dygnen. Jag ringde till dagens kapten Mats Innala vid klockan 8 och får goda nyheter, vädret är bra så vi kan åka ut till ön. Jag får skjuts av camping ägaren Thomas (tror jag att han heter) tillbaka till Nikkala och möter upp Mr Innala.
Det blir resans roligaste och häftigaste upplevelse att få åka båt ut till ön, riktigt fort går det och jag får lära mig mycket om det jag ser runt omkring. Bland annat vad som är Sverige och vad som är Finland och hur olika laxnät ser ut med mera. Ön i sig är mycket större än vad jag väntat mig men resan dit går väldigt fort.
En riktigt mysig start på dagen och med en väldig tur med vädret. Ön visade sig vara ett riktigt myggnäste och jag blev mäktigt imponerad av Mr Innalas tålamod med myggen och därtill hans hastighet genom de snåriga buskarna som är gränsen mellan Sverige och Finland. Röset nr 66b och nr 66a är de rösen som indikerar gränsen mellan Finland och Sverige fast ska jag vara ärlig kändes det som att gränsen består av ett fårstaket.
 Östra sidan av ön var denna morgon tämligen vacker, om än väldigt full med mygg.
Snårigt och stenig terräng gjorde att det var lite klurigt att förflytta sig på ön, i alla fall för mig medan Mr Innala bemästrade terrängen utan större svårigheter.
Efter dagens äventyr med båt känner jag mig både lycklig, glad och lättad. Ett av mina stora farhågor i denna utmaning var hur jag skulle kunna lösa besöket på ön. Det tar rätt bra på krafterna att ha klarat av även detta delmål och således tar jag mig en lång vila på campingen innan jag fortsätter min resa. Därefter säger jag adjö till Sia-pojkarna och traskar vidare, en påminnelse till mig själv att byta bild så kocken Elias också får vara med på bild. 
 Dagens distans blev bara 22 km och den totala distansen är 1'956,5 km.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar