tisdag 18 juli 2017

Dag 51 - Seskarö camping

Idag har jag vaknat upp i ett riktigt myggnäste, som tur var infann sig en alldeles egen badplats efter bara några kilometrar. Jag kunde där tvätta av mig den värsta paniken även om jag aldrig tordes doppa mig helt eftersom det var fullt med grodyngel.
Efter ett uppfriskande försök till bad knallade jag vidare och hinner mer eller mindre bara lämna grusvägen och svänga ner på vägen som går till Nikkala innan regnet börjar småstänka. Jag stannade framför ett hus med hästhagar runtomkring för att regnsäkra Göran. Då plötsligt hör jag en hund som börjar skälla och den var tydligen lös eftersom den kom springandes mot mig samtidigt som den skällde. Jag är inte hundrädd i vanliga fall så jag stod kvar och lät hunden komma fram och nosa på mig. Vad jag inte var beredd på var att den skulle skälla och nosa samtidigt så jag hinner precis dra undan fingrarna när jag känner dess tänder mot mina fingrar. Trots en glad svansföring har jag nu lärt mig att vara mer på min vakt när det gäller lösa hundar, långt om länge springer ägaren mot hunden och lyckas fånga om den. Något besviken blir jag allt när ägaren inte kommer och ber om ursäkt för det inträffade eller åtminstone kollar så att jag är okej.
Som tur är skakar jag av mig händelsen ganska fort och kommer ner till Nikkala där jag möter en göteborgare till lanthandelsägare. Därefter fortsätter jag mot Seskarö och Seskarö camping i hopp om att kunna hyra en kajak inför morgondagens paddling till Sveriges östligaste punkt på ön Kataja.
Magiska vyer möter mig på vägen mot Seskarö och även en skylt som varnar för renar.
På vägen mot campingen blir jag lurad av Google maps och tyvärr blir det ofrivillig terrängkörning.
Inatt sover jag väldigt gott i en campingstuga, riktigt skönt efter att ha försökt hitta lösningar på morgondagens paddeltur. Dagens distans blev 48 km och den totala distansen är 1'934,5 km.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar