söndag 30 juli 2017

Dag 59 - Hotad av en ren

Vaknar tidigt idag och känner mig trött och orolig. Varmt idag och solen lyser med sin närvaro. Min oro för dagen grundar sig i att jag kanske inte har tillräckligt med mat för att nå Karesuando. Samt är jag osäker på om jag hinner fram till lanthandeln i Muodoloumpolo innan stängning. Strax efter kl 12:00 blir jag stoppad av en familj som blev nyfikna på min resa, de ger mig en slunt cola och glada tillrop samt information om att det finns en lanthandel bara 1km bort. Denna information är min dags stora lycka.
 Det var inte mindre än Åkes livs som infann sig på min väg, en affär som för bara några dagar sedan firade 30 år. En riktigt intressant affär som såg ut att ha det mesta, jag passade på att vila upp mig ordentligt och ladda batterierna innan jag drog vidare. Samt möte jag Göran som bor i Kiruna och fick mig en riktigt trevlig pratstund med både honom och Åke.
 Jag blev även bjuden på kaffe i den sötaste muggen jag druckit ur medan jag väntade.
 Idag såg jag fler björnspår och därtill blev jag oväntat hotad av en ren. Upp på vägen springer två renar som först inte noterar min närvaro och när de väl gör det blir de smått irriterade. Som tur är försvinner de in i skogen igen men efter ca 30 minuter kommer de tillbaka ut på vägen. Denna gång blir jag upptäckt lite tidigare och den ena renen ställer sig tvärs över vägen och stampar markerande med framhovarna samt fnyser åt mig innan det märkbart irriterad fortsätter på vägen. Olyckligt nog ska jag åt samma håll och fortsätter samtidigt som renen flera gånger om blänger ilsket på mig. Helt ärligt vet jag inte om jag ska skratta eller gråta för hela situationen känns så surrealistisk och overklig. Men inatt tältar jag norr om Muodoloumpolo. Dagens distans blev 43 km och den totala distansen är 2'265,4 km.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar