söndag 30 juli 2017

Dag 64 - E8 och Ropinsalmi

 Igår kväll gick det inte att låta bli att leka Linus på linjen... Den finska vägen E8 är verkligen en inspiration till just Linus på linjen lekande. Jag fick även en magisk kvällsvy när jag hittade kvällens tältplats.
 En dag i de nya skorna är avklarade och än känns det väldigt bra, övergången från mina tidigare Merrell skor känns nästan obefintlig vilket gör att jag inte känner mig orolig för nya skador utifrån skobytet.
 Om Norrbotten och Lappland är Sveriges grundare till raksträckor så tror jag att inspirationen har hämtats från väg E8. Gudars skymning vilken rak väg, dock är jag verkligen glad över att jag ger vägen ännu en chans. Förra året såg jag den i dess vinter/vårskrud i maj månad vilket var väldigt grått, deppigt och trist. I år känns det gröna mycket mer upplyftande och ger mig en liten gnutta energi.
 En väg med magiska vyer är inte helt fel...
 I år hade jag även turen att hinna inom caféet i Ropinsalmi och kunde få mig lite efterlängtat kaffe innan regnet öste ner utanför fönstret.
På caféet mötte jag Peter som är på väg mot Norge via Sveriges nordligaste by och därefter ska han cykla via Finland hem igen. En riktigt trevlig kille som gav mig många tips och idéer om nya utmaningar, för några år sedan cyklade han jorden runt vilket är en riktigt mäktig bedrift.
 Nattens tältplats är lite sisådär, men vad är en natts tältning? Dagens distans landade på 41 km och den totala distansen är 2'406,4km.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar