söndag 30 juli 2017

Dag 77 - Kebnekaise Fjällstation

Idag påbörjades distansen kl 06:15 eftersom jag hoppas kunna synka med Malins ankomst till fjällstationen idag. När jag närmar mig stationen får jag återigen täckning och får då veta att Malin dyker upp först imorgon. Detta blir för mig egentligen väldigt bra eftersom jag får mig en oväntad vilodag och kan läka ut de senaste dagarnas distans innan vi ger oss på att försöka nå mitt femte stora delmål: Kebnekaise och Sveriges högsta punkt.
 Vägen till kebnekaise fjällstation var väldigt vacker med sina dalgångar och höga berg.
Dagens etapp flyter på väldigt bra  och på något sätt har jag haft vädrets makter med mig från Kilpisjärvi och Treriksröset. Alla dagar till fjälls har varit behagliga att förflytta sig i, sol och lite moln men aldrig något regn. 
 Riktigt mäktig omgivning...
Inatt tältar jag civiliserat vilket känns väldigt märkligt. Dels eftersom jag nu ständigt möter människor som luktar gott och fräscht samt som nytvättade. Medan jag själv luktar skunk efter alla mina dagar på vift. Även om jag tvättar mina kläder ofta och i bäckar eller i tvättmaskin så som i Abisko känner jag mig ändå som en skunk. Men jag förmodar att det är något positivt eftersom jag trots allt kommit så här långt. Dagens distans blev 25,03 km och den totala distansen är 2'734,8 km.
Trötta fötter och trötta skor, mina nya skor håller med nöd och näppe ihop efter sju dagar på nordkalottleden och knappt tre dagar på Kungsleden. Jag äro mäktigt imponerad av dess tålighet eftersom jag verkligen testat skorna långt ut över den terräng som jag tror att de är tänkta att användas i. Igår mötte jag dock två killar som uttryckte "löparskor - det skulle vi också haft" när de såg mina skor. De såg något lidande ut i sina vandringskängor speciellt när blåsorna som de hade tryckte på.
 På något konstigt sätt har jag även lyckats spräcka skosulan inuti skon. Ett bekymmer som jag inte riktigt märkt av när jag förflyttar mig men innan toppbesöket på Kebnekaise bör jag nog leta fram lite silvertejp.
Att komma till fjällstationen innebar även en möjlighet till en kopp varm kaffe, en dusch och därtill möjlighet att tvätta mina kläder. Lyxigt värre men riktigt skönt, jag hann precis inomhus innan regnet kom ikapp mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar