söndag 30 juli 2017

Dag 66 - Kilpisjärvi, en regnig dag

Vaknar tidigt idag, kallt och kyligt är det samt smattrar regnet mot tältduken. Jag packar ner tältet medan regnet fortsätter och dagar som idag är det lite extra jobbigt.
 Ganska tidigt passerar jag Finlands högst belägna väg som är 565 m ö h. Strax efter kl 11:12 finsk tid (10:12 svensk tid) når jag Kilpisjärvi. Mitt mod och min tro på det jag gör svajar rejält idag men som tur är hittar jag en buffé som gör att jag kan äta varm mat och ladda lite energi.
Regnet öser ner på utsidan av fönstret och jag känner mig väldigt orolig och osäker inför kommande etapper.
Med tanke på det dyra priset för buffén passar jag på att ta en extra gång när det kommer till efterrätt och kaffe. Ruskigt gott var det allt men kanske vore godare om jag inte vore så rädd.
Efter matintag fick jag en riktigt bra och fin support av Mr Sjögren som tog sig tid att prata mig ur den värsta oron och rädslan. När bussen står två meter utanför dörren och regnet vräker ner samt mörka moln hopar sig över Malla naturreservat då känns det rätt att ifrågasätta den galenskap jag besitter i och med min utmaning. Att känna rädsla är naturligt men ibland behöver jag hjälp med att inse att även det omöjliga faktiskt äro möjligt. Jag har verkligen tur som har så bra nyckelpersoner bakom mig på denna utmaning och när rädslan tar över kan det vara guldkant att få hjälp med att återkomma till ett förnuftigt sätt att tänka. Igår fick jag stöd av Ann och idag fick jag stöd av Mr Sjögren, med andra ord är det snart dags att börja plocka distans söderut igen.
Inatt sover jag dock inomhus, dyrt attans och ett stort hål i plånboken blev det men klart det rätta beslutet i och med att regnet öser ner samt får jag sova ensam i en kåta. Ett specialerbjudande eftersom Tundrea egentligen hade fullbokat men när receptionisten såg mig såg hon också mitt stora behov av värme och en sängplats.
 En sängplats som bestod av fyra madrasser och ingen ärta fanns det därunder. Men en riktigt mysig kåta som luktade vedeldat och kändes varm och mysig. Imorgon tar jag sikte på Treriksröset och Sveriges nordligaste punkt. Dagens distans blev 13,7 km och den totala distansen är nu 2'449,1 km.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar