lördag 1 juli 2017

Dag 45 - Resans första varg

Inatt tältade jag ca 10 km söder om Åbyn, natten har varit bra men kall och kylig. Jag kom upp på vägen tämligen tidigt och när jag har några 100 meter kvar till de första husen i Åbyn möter jag en varg. Vi har ett ca 30 meters avstånd och jag hinner inte få upp varken kamera eller telefon innan den lunkar vidare in bland lingonrisen. Kvar står jag och funderar på vad jag precis har sett och mött samt förvånad över min egen reaktion. Men riktigt roligt i efterhand att få möta en livslevande varg, som tur var för min del var denna varg ensam och inte i flock vilket förmodligen hade skrämt mig mer.
En mycket kort stund efter mötet med vargen mötte jag Monica och Jan som var ute och rastade Ebba. Jag frågade om tips med vägval och vips så blev jag inbjuden på en riktigt mysig fika stund med kaffe och allt därtill. En riktigt härlig vilostund samt fick jag med mig nya vägvalsalternativ och tips inför kommande vägar. När jag skulle till att gå kom vi in på ett samtalsämne som resulterade i att vi har gemensamma bekantskaper. Vilket är väldigt förvånande men riktigt roligt och pratstunden blev ännu lite längre. Även Birgitta kom på besök och jag fick lite fler tips om vägval. Denna vila gav mig verkligen mycket energi och kändes i dubbelbemärkelse väldigt bra när regnet öste ner utanför.

Idag har det verkligen varit växlande väder med både sol och mycket regn. Jag har även idag sett björnspår och vargspår samt oräkneliga älgspår. Inatt tältar jag ca 6 km söder om Hortlax och dagens distans blev 50,9 km. Den totala distansen är nu 1'680,5 km.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar