söndag 30 juli 2017

Dag 70 - Dividalshyttan - Gaskahyttan - Kalfjället

Idag har det återigen varit en omväxlande natur, tidigt möter jag leriga vad i skogsmiljö som sedan övergår till lite bergsmiljö. Många forsande forsar idag och som tur är hittar jag ett ställe där jag kunde bada. Jag möter idag även två storfiskare ifrån Rovaniemi i Finland som är ute på några dagars fisketur. Till min stora lycka får jag många värdefulla tips och råd om hur det kan fungera ute i fjällen.
Ibland känns naturen aningen övermäktig...
Mycket utav dagens etapp har följt älven på olika sätt, dock har jag fått uppleva knädjupa leriga vad som gjort att ensamheten blivit stor. Den tidigare känslan av att inte vara ensam på leden försvinner oväntat fort när jag inser att jag igår inte möte en människa. Idag är det lite mer trafikerat på leden men först mot eftermiddagen till.
På eftermiddagen nådde jag gaskahyttan och kände att jag hade ner distans i benen och tog mig an sträckan mot vuomahyttan. Den del av leden som än så länge erbjudit mest snö men jag får nog påstå att det är väldigt lite snö i förhållande till vad jag väntat mig.
Inatt tältar jag ute på fjället, dagen har känts tung och tröttsam så några bekymmer med att somna lär jag nog inte få. Dagens distans blev 26,5 km och den totala distansen är 2'565,1 km.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar