tisdag 18 juli 2017

Dag 53 - Sveriges östligaste landfasta punkt

Inatt sov jag gott men vaknade tidigt, trött känner jag mig trots en bra natt. Men så snart tältet är nerpackat trippar jag på och når Sundholmen där Sveriges östligaste landfasta punkt infinner sig.
 Lite svårt att få till en bra fotografering men till slut orkar jag inte bry mig om hur bilderna blir.
 Göran inspekterar Sveriges östligaste landfasta punkt.
 Hittade en liten möjlighet till ett fotbad när jag ändå hittade vatten i form av Torneälv.
 Eftersom jag är vid Sveriges östligaste landfasta punkt infinner jag mig även i Haparanda.
I Haparanda fann jag ett Fjällräven outlet och otippat så fann jag där en säljare som i förrgår befann sig på campingen och gav mig tips om hur svåra vågor det är vid de öar som jag tänkte mig paddla kajak vid. Ett riktigt roligt möte som därtill förgyllde min dag eftersom jag fick bra hjälp med att inhandla ett Trangia kök och lite extra pryttlar. Samt blev jag bjuden på kaffe och det ger alltid lite extra poäng. Ett riktigt roligt besök och därtill mycket trevlig personal. 
Efter mitt besök hos fjällräven påbörjade jag min resa mot Karesuando längs med väg 99, det dröjde inte länge innan jag möte Sten Nyqvist som visade sig vara mannen bakom renvarningsskylten på Seskarö. Han ägde ett 30-tal renar för skojs skull och lärde mig mycket nya saker om renar. Ännu ett möte som berikar min resa... 
 Idag passerade jag även Kukkolaforsen och studerade samt lyssnade på Torneälvs dånande ljud
Riktigt häftigt att beskåda forsens krafter, mycket vatten och en del besökare trots de gråa molnen.
 Nattens tältplats är katastrof, riktigt dålig men jag kunde verkligen inte hitta något annat. Dagens distans blev bara 34,7 km och den totala distansen är nu 1'991,2 km.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar