lördag 29 juli 2017

Dag 57 - Pajala marknad och oväntad hjälp

Inatt tältade jag i ännu ett myggnäste, känns som att myggen verkligen är på bettet dessa dagar. Tidigt på dagen solen och värmen, blir en riktig varm dag idag. Mot eftermiddagen till når jag Pajala och idag har jag turen att få ta del av Norrbottens största marknad - Pajala marknad.
Efter att ha inmundigat dagens måltid och kaffe möter jag Stig Allas i dörrhålet ut ur cafét. Vi börjar samspråka och det visade sig att jag mött en man med ovärderlig kunskap om min kommande väg. Jag fick många tips och möjligheter inför kommande fjällväg samt fick jag lära mig mycket om hur samerna har blivit behandlade genom historien. Jag fick även lära mig att Rajala (Gräns) lätt kan bli till Pajala. Ett riktigt roligt och givande möte som fick mig att börja se fram emot fjällen istället för att känna den stora oro som ibland kommer över mig. Därtill har jag blivit lovad en måltid om jag skulle hinna ikapp Mr Allas längs med min väg i fjällen, chansen är tämligen liten men riktigt roligt att ha något att kämpa för att hinna med. Ibland har jag bara lite mer tur än vad jag förstår att det är möjligt att ha.
 I Pajala fanns även en lite mer avancerad gränsbro att beskåda.
 Samt mötte jag ett par utanför Sportringen som sett mig tidigare längs med väg 99, samt hade kvinnans syster sett mig när jag passerade Kalix. Ett riktigt trevligt möte som fick mig att inse hur stora avstånd kan kännas väldigt små. Jag får en mycket familjär känsla när jag befinner mig i Norrbotten och Lappland eftersom alla känner nästan alla och avstånden känns onekligen små. Dagens distans blev bara 37 km efter en lång vila i Pajala, den totala distansen är nu 2'171,4 km.
Avslutade dagen med ännu en rullande tandborstning, frihetskänslan är obeskrivlig när landsvägens regler skapas av sig själva. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar