söndag 30 juli 2017

Dag 62 - Ett besök i Karesuando Knivfabrik

Idag har jag en oväntad vilodag, dels på grund av vädrets makter men även för att vila mina fötter en liten stund. Jag fick igår ett meddelande från Stig Allas som jag mötte i Pajala och som skrev att jag idag skulle passa på att besöka Per Nivas och Karesuandos knivfabrik. Eftersom det regnade idag kände jag mig lite tveksam men när Mirja kom på lunchpaus fick jag beskedet att jag skulle besöka Karesuandos knivfabrik idag. Sagt och gjort Bengt skjutsade mig dit och jag fick verkligen vara med om ett häftigt besök som verkligen förgyller min resa.
Väl på plats fick jag möta Per Nivas som driver fabriken och som även tog sig tid att visa mig runt. Ett riktigt häftigt besök där jag fick se hela tillverkningsprocessen från det hur de tillverkar knivbladen från stora metallrullar till att tillverka handtagen från björk träd som vuxit upp norr om Polcirkeln.
Första steget i tillverkningsprocessen... Knivblads tillverkning.
 Björkar från norr om Polcirkeln... Redo för att bli till handtag till knivarna.
Tobias in action med att slipa till handtag till knivarna och som synes är det ett arbete som kräver det rätta handlaget.
Aijo (jag vet inte om jag stavar namnet rätt) är en riktigt glad knivmakare, jag fick ett riktigt trevligt intryck av personalen på fabriken och det kändes som att de var ett riktigt glatt gäng som arbetar där.
 Till min stors förvåning fick jag av Per en alldeles egen Karesuando kniv, hur häftigt är inte detta? Otroligt tacksam och glad blev jag över denna gåva och det känns nästan för bra för att vara sant. Min resa är för mig allt mer överraskande och övermäktig, att få träffa så snälla människor som jag träffat på denna resa känns obeskrivligt.
Dagens distans blev 0 km eftersom jag har en riktig vilodag, en vilodag full med överraskningsr och spännande möten. Jag är allt bra lycklig som tagit chansen att återigen få vara ute på en utmaning som inkluderar hela Sveriges land.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar