söndag 30 juli 2017

Dag 68 - Pälstastugan - Roustastugan - Dættestugan

Vaknade tidigt idag och kom iväg ganska tidigt, jag fick hjälp av stugvärdarna att hitta rätt led mot Roustastugan och första delen går riktigt bra. När jag närmar mig sjön blir det allt blötare och jag får även möta resans första renar i deras rätta miljö.
Riktigt fin vy från rummet i stugan, samt otroligt skönt att få sova i en säng efter dagens etapp och oro. Jag kan inte låta bli att känna mig ödmjuk inför den fina support som jag har på denna resa.
 
Södra leden om sjön var aningen fuktig, men den bjöd på mitt första vad över en älv samt möte med två långvandrande danskar och två norrmän. Det fick mig att känna mig allt mer trygg eftersom nordkalottleden är mer bevandrad än vad jag väntag mig. Den ödslighet som jag trodde att leden skulle erbjuda finns helt enkelt inte och det gjorde mig tryggare och således blev det lättare att plocka lite distans.
Första hängbron på resan, på väg mot Roustastugan.
Eftersom jag inte kände till nycklarna till DNT stugorna i Norge innan jag påbörjade min resa har jag inte haft någon direkt användning av stugorna. Men jag använde stugorna till att hjälpa mig med distans beräkningen eftersom min klocka för nuvarande endast mäter i miles. Jag kommer att beräkna om distansen så snart som möjligt men tills dess använder jag mig av stugorna.
Ett av de mindre vadställena, jag tar dock inte av mig skorna när jag vadar dels eftersom jag inte riktigt vet vad botten erbjuder men också för att skorna torkar oväntat snabbt. Det i sig gör att jag sparar väldigt mycket tid då jag inte behöver stanna för att vada och ta av respektive på skorna. 
En del vyer är väldigt magiska, en bild gör verkligheten inte rättvis men jag trivs otroligt bra på nordkalottleden då den verkligen ger mig en utmaning i utmaningen.
Ett lite mer strömt vadställe som fick min koncentration att vara på topp.
En del platser på leden påminner om Nimis och Kullaberg samt Kullamannens bansträckning. Dock behöver jag inte bemästra sträckan tre gånger om som på Kullamannen men lite trixigt är det allt att hitta rösen med röda små prickar på.
Inatt tältar jag precis ovanför Dættestugan och jag blev inte så lite överraskad när leden efter många långa sega uppförsbackar plötsligt blev till en mycket brant nedförsbacke. Trött och sliten efter en lång dag som landade på 34 km, den totala distansen är 2'511km.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar