söndag 30 juli 2017

Dag 63 - Maunu och Sveriges nordligaste allmänna väg

Idag vinkade jag hejdå till Mirja och Bengt således även Dagnys stugor och Karesuando, men först fick jag en ryggsäck och hjälp med packningen samt är Göran numera på väg mot sydligare breddgrader.
I Karesuando fann jag en vägskylt med en stor gnutta humor.. "Vi har allt... Nästan", efter att ha lämnat Dagnys stugor gick jag inom Handlaren och inhandlade det sista jag tror mig behöva på några dagar.
Äntligen är det dags för mig att snöra på mig mina nya Merrell Bare Access Flex som jag med hjälp från Mr Lövenfors på Merrell fick utskickat i höjd med Piteå. Det blir femte paret skor som jag testar dock kommer jag att återkomma till skopar nummer fyra lite längre söder. Får erkänna att jag verkligen ser fram emot att få testa dessa skor samt väldigt skönt att få ta på sig fräscha skor igen.
Efter dagens första kilometrar fann jag Sveriges nordligaste allmänna väg som leder till byn Maunu. I Maunu kom jag med Mirjas hjälp i kontakt med Gustav och familjen Närvä. 

Tro det eller ej men Sveriges nordligaste allmänna väg är till stora delar en raksträcka..
Hos familjen Närvä blev jag mycket väl mottagen och blev bjuden på både kaffe och middag samt fick jag lära mig mycket om språket,  naturen och ortsnamnen i de bygder som jag nu vistas i. En eftermiddag kväll som jag sent kommer att glömma samt fick jag äran att åka älvbåt idag vilket jag aldrig trott skulle hända i mitt liv. Riktigt häftigt upplevelse, tyvärr fick jag inte fram kameran i tid men åtminstone Gustav och Julia fastnade på bild. Jag får tacka även Anita och Elias för deras fina gästfrihet som verkligen förgyller min resa.
Idag har jag således nått Finland och väg E8, men dagens distans blev bara 25 km och den totala distansen är nu 2'365,4km.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar